Knižný unboxing




Je pojem, ktorý zjednodušene označuje proces vybaľovania a skúmania obsahu novo nadobudnutého balíku. Použila som ho pre to, že presne taký unboxing dokumentuje aj tento článok. Konkrétne moje prvé stretnutie s knihami, ktoré sa ku mne dostali vďaka iniciatívy pani mgr. Kancírovej (vydavateľstvo ArtFloyd, časopis Abdon), ktorá si za svoj cieľ kladie nájsť starým knihám z knižnice, nový domov. Samotná iniciatíva nesie názov Daj mi druhú šancu, ktorá od 01. 04. 2018 trvá, zatiaľ do doby neurčitej.

Aktuálnu ponuku ako aj kontakt na organizátorku a viac informácii môžete nájsť na facebookovej stránke.


Musím podotknúť, že všetko prebehlo hladko. Počnúc kontaktovaním so záujmom o konkrétne knižky zo zoznamu. Až po prevzatie a zaplatenie za ne. 
Máte totiž možnosť dohodnúť sa na zaslaní poštou alebo osobnom odbere v Bratislave a Bernolákove.
Vzhľadom na to, že sa zdržiavam skoro celý rok v hlavnom meste, teda nebolo pochybností, aký spôsob preberania kníh vyberiem. 
Pravda. Musím sa priznať, že to bolo z časti aj pre to, že som nechcela riskovať, že zaplatím vopred na účet alebo na pošte za dobierku a v krabici budem mať na miesto kníh nejaké haraburdy. (Čo by som ovšem zistila až po zaplatení. To by potom bolo byrokracie dopátrať sa spravodlivosti, že by mi to za tých 10 eur ani nestálo.)
Nie je to nič osobné. No patrím medzi ľudí, ktorí majú takú vieru v spoločnosť, že pred prechodom cez jednosmerku pre istotu skontrolujú obe strany cesty.

Knižky každopádne dorazili. A už by som aj článok bola uverejnila keby som sa na miesto toho nepustila do ich čítania.

Myslím si, že staré knižky majú svoje čaro. Tak trochu mi pripomínajú aj moje detstvo, keď som si požičiavala zbierky básní, ktoré som našla v izbe a pod posteľou svojho starého otca. Prípadne z našej vitríny plnej knižiek, ešte z čias Československej federatívnej republiky. Ba dokonca aj ČSSR. Knižky bez prehnanej výzdoby, ktorých jedinou ozdobou bol text v ich vnútri.

To, ako aj snaha nájsť TÚ knihu ma viedlo zapojiť sa do spomínanej akcie. Knihu, po ktorej moje srdce piští. Jediná kniha. Prvá časť, ktorá mi chýba z trilógie a ktorá ešte stále (a asi márne) čaká na dotlač v slovenskom jazyku.

Onú vysnenú knihu som síce nenašla, no za to som objavila niekoľko iných knižiek, ktoré ku mne dorazili v pevne zabezpečenej krabici od kancelárskeho papiera.

Poďme však zistiť čo sa ukrýva v jej vnútri.
Takže došlo každých dvanásť, ktoré som si objadnala. Niektoré v obale, iné lepené. Ako som očakávala. Po zbežnom prelistovaní som zistila, že niektoré nesú stopy po ich predošlých majiteľoch. Knižničné pečiatky, podčiarknuté odstavce. V jednej som dokonca aj výpožičný hárok našla. 
Iné zas boli napočudovanie vo výbornom stave. Viď Jadrovú fyziku od Usačeva a kol. či knižku od Holly Jacobsovej. 
Mám pocit akoby som sa púšťala do dobrodružstva, ktoré si nevyžaduje kamkoľvek ísť z môjho minibytu, ani komfortnej zóny.


Ako už môže byť zjavné, nedržala som sa len románov. Zarovno ma zaujali knižky, z ľava do prava:
Sergej Usačev a kol. - Experimentálna jadrová fyzika. (štúdium fyziky je len také moje začínajúce hobby, keďže moje nanajvýš biedne znalosti ešte z čias ZŠ nie sú ani trocha konkurencia schopné. No prostredie univerzity ma nakazilo.)
Naopak také algoritmy sú už bližšie tomu čo od septembra budem študovať až opäť nastúpim do prvého bakalárskeho semestra a na čo sa snažím špecializovať. Preto ma zaujala kniha od Antolija Konstantinoviča Suchotina - Rytmy a algoritmy.
No a v neposlednom rade, posledná vedeckejšia knižka z môjho výberu a od toho istého autora ako Rytmy a algoritmy, som si kúpila knihu Paradoxy vedy, ktorej obsah považujem za fakt hodný filozofovania.

Na nasledujúcom obrázku môžeme vidieť ďalších šesť, tentokrát románov.



Po skúsenosti s knihou Nigelove dobrodružstvá od sira Waltera Scotta mi od prvej chvíle ako som zazrela v ponuke jeho ďalšie diela, Ivanhoe a Krásavica z Perthu (1. rad, zľava doprava), mi bolo jasné, že si ich musím zaobstarať. Jednak zo zvedavosti a jednak, pre to, že po prečítaní Nigelových dobrodružstiev som si sľúbila, že si od neho prečítam aj niečo iné.

Ďalším prírastkom do zbierky sú Rozprávky rozmarné i poučné od Juraja Fándly. Pretože rozprávky a povesti mám samozrejme rada.

V druhom rade je odfotografovaná knižka od Annemarie Selinkovej - Désirée. Čo je kúsok histórie z pohľadu snúbenice Napoleona Bonaparte. Neprekvapujú ma pozitívne ohlasy na knihu, ktorú som už mala tú česť prečítať.

Kniha Lucien Leuwen od Stendhala, ma zaujala od prvej chvíle. Nie som si istá čím to bude. Či tým, ako krásne znie meno hlavnej postavy, do ktorej autor premieta svoje životné skúsenosti.
Holly Jacobs - Kdysi dávno je český preklad krátkej série, ktorú som vyhliadla predovšetkým pre svoju mamku (ako aj Déesiré, ktorá mňa nezaujala a bola určená pre mamu, no po prvých vetách zvedavého skúmania úvodnej strany ma pohltila, nepustila a prekvapujúco ju považujem za jednu z mála fakt dobrých denníkových románov, s ktorými som mala tú česť.). Je to trilógia pozostávajúca z troch krátkych príbehov: Neobyčejná princezná, Noblesní princ, Tajemný král. Neočakávam od neho viac ako od príjemného plážového čítania.




Na záver som sa ešte rozhodla rozšíriť svoju nepočetnú zbierku Básnických zbierok. (Tak to vyznelo divne.)
Dve z nich sú od Pavla Országha Hviezdoslava. Krvavé sonety boli akousi mojou srdcovkou odkedy som prvý krát čítala úryvok v školskej učebnici niekedy na základnej škole. Veď viete:


"A národ oboril sa na národ
s úmyslom vraždy, s besom skaziteľa."


Pri druhej Hviezdoslavovej zbierke Lýra však začínam mať obavy, že budem potrebovať slovník archaizmov.
Posledná básnická zbierka, ako aj knižka, ktorou týmto uzatváram dnešný unboxing sa volá Hviezda a napísal ju ruský autor Jevgenij Abramovič Baratynskij (menej často Boratynskij).


"Darmo máš, smutný, v srdci samú dobrodu,
nevnímaš city susedove,
len žiaľ svoj, iba smútok svoj a clivotu
precíti užialený človek."


Na záver tohoto vyčerpávajúceho článku by som sa rada poďakovala p. Kancírovej, za to, že zorganizovala túto akciu, ako aj každému, kto tento článok dočítal až po toto súvetie.


PS: Tento článok je 
        z blog.cz.

Komentáre