Walter Scott: Nigelove dobrodružstvá




Autor: Sir Walter Scott
Názov: Nigelove dobrodružstvá
Zaradenie: román
Žáner: historický román, fikcia,
Rok vydania: 1822
Hlavné postavy: Lord Glenvarloch / Nigel Olifaunt

Úvod do deja:
Dej sa odohráva v 17. storočí v záverečnom období panovania anglického kráľa Jakuba I., ktoré bolo veľmi zložité. Vrcholil totiž konflikt medzi feudálmy a buržoáznymi stavmi.
Aj napriek tomu kráľ podporoval staré aristokratické rody, ktoré však strácali svoj spoločenský vplyv voči bohatým mešťanom a bankárom.
V románe o mladom šľachticovi Nigelovi Olifauntovi Glenvarlochovi sa však dostáva do popredia aj iný konflikt. Konflikt severu a juhu britského súostrovia. Kým Anglický poddaní obviňovali jeho veličenstvo, že uprednostňuje svoje niekdajšie kráľovstvo, tak Škóti mu naopak zazlievali, že zabudol na svojich krajanov.

V tých krušných časoch prichádza do Londýna mladý škótsky šľachtic Nigel so svojim verným sluhom Richiem Monipliesom aby požiadali kráľa o vyplatenie sumy, ktorú ochudobnelý kráľovský dvor dlžil jeho rodu.

Tak začína príbeh, ktorý by sa bol skončil hneď v tomto momente nebyť intríg dvoranov i podvodníkov brúsiacich si zuby na majetok Glenvarlochovcov, nedôverčivého vladára a Nigelovej dôvere v nesprávnych ľudí, ktorý ho stiahnu na úplné dno múrov Toweru.

Komentár
Príbeh je postavený okolo historických postáv ako obchodník George Heriot, kráľ Jakub I., jeho syn, či vojvoda.
Azda je trochu dlhší než som zvyknutá. No ani nie tak počtom strán ako množstvom zvratov, ktoré si moja pamäť ukladala len s ťažkosťami. Rozhodne som sa stretla už aj s ľahším čítaním a síce to bol  kvalitný kúsok svetovej literatúry, vo mne však paradoxne nezanechal veľa emócii. Kiežby som vedela napísať viac než: "Prečítala som, páčilo sa mi, koniec."

S odstupom času však musím obdivovať najmä priateľstvo Nigela Olifaunta a jeho verného spoločníka Richieho Monipliesa, ktorý sa síce od nášho hrdinu vzdialil. No dal mi nádej, že ani odlúčenie, nech je akokoľvek dlhé, nie je mocnejšie ako skutočné priateľstvo.


Komentáre