Holly Black: Krutý princ

Názov: Krutý princ (1. diel férskej ságy)
Autor: Holly Black
Slovenské vydanie: SLOVART, spol s.r.o., Bratislava  rok 2019
Preklad: Lucia Urbanová

O knihe: Jude mala sedem rokov, keď jej rodičov zavraždili a spolu s jej dvomi sestrami, dvojičkou Taryn a najstaršou Vivienne, ju uniesli zo sveta smrteľníkov.

Príbeh o dievčine, ktorá chce zapadnúť medzi Férov alebo ich naučiť báť sa jej tak, ako sa ona bála ich.

"Ak nemôžem byť lepšia ako oni, tak budem tá najhoršia."


Znie odkaz Jude pre krutých Férov, ktorí sa neštítia zradiť ani svojich najbližších.
Príbeh dievčiny, ktorá sa snaží vydobiť si miesto, za neustálej prítomnosti dvorných intríg smerujúcich k prevratu a hrozí, že ríšu pohltí násilie. Vtedy sa stane niečo, čo len málokto predvídal a o osude celej ríše Férskej rozhodne spojenectvo jednej smrteľníčky. 
Dokáže Jude so svojimi spojencami odvrátiť neodvratné? Podarí sa jej nájsť svoje vytúžené miesto vo Férii? Prestane sa vôbec niekedy báť?

Komentár:

Niekto by povedal, že nepatrím medzi náročných čitateľov. Možno je to pravda. Každopádne medzi príbehy, ktoré považujem za svoje obľúbené, patria tie typy príbehov, ktoré ma nútia kŕčovito očakávať ráno. Čo tým myslím?

Nuž, ide o taký ten pocit, keď ma kniha pohltí natoľko, že ma hlava bolí od čítania a nedostatočného pitného režimu (ak ma na jeho dodržiavanie nemá kto upozorniť). No aj tak tú knižku nedokážem zložiť a keď k tomu aj dôjde, tak na to musí byť vskutku dobrý dôvod. Prípadne je už neskoro po polnoci, som ospalá a je mi zle z toľkého čítania.


V takom prípade si s ťažkým srdcom poviem, že aj "zajtra je deň" a snažím sa čo najskôr zaspať, aby som sa čím skôr zobudila a mohla pokračovať v čítaní.
V živote jedného knihomoľa takých kníh nie je veľa. No pre mňa sa táto kniha takou práveže stala.

Na Goodreads som narazila na peknú myšlienku, tak sa ju pokúsim aspoň preložiť.
"Toto je jednou z kníh, ktoré sa ma dotkli spôsobom, akým to len veľmi málo kníh v živote dokáže. Je to typ knihy, ktorý mi pripomína pre čo som sa v prvom rade zamilovala do čítania."

Nuž s týmito slovami sa môžem len a len stotožniť. Len sa na mňa pozrite! Už dávno svojim vekom nespadám do kategórie, ktorej je táto séria určená a predsa som takýto hype okolo série pociťovala naposledy v mojom Harry Potter období. 
Tento svet má v mojom srdci svoje špecialne miesto. Bez hanby a bezpochyby priznávam, že aj mne féri učarovali.
Je to samozrejme vecou vkusu. Komu nesadli napr. Kroniky Spiderwickovcov (ktorých spoluautorom je aj Holly Black) alebo seriál typu Carnival row, tak mu asi nesadne úplne ani táto séria.

V prípade Férskej ságy (originálne The Folk of the Air series) sa autorka viditeľne inšpirovala prvkami škótskeho folklóru.  Ten fae rozdeľuje na Seelie a Unseelie Court (Sílijský a Nesílijský dvor) a nejaké menšie dvory. 
Okrem toho sa v samotnej sérii objaví aj niekoľko postáv vystupujúcich v predošlých dielach. Napr. Kaya a Roiben z The modern fairy tale a i.
Každopádne to je na širší rozbor série, ku ktorému sa raz chcem dostať.


V prípade postáv som si uvedomila zásadnú vec. V prvom rade to, že Jude je ten typ ženskej protagonistky, ktorý by som aj ja chcela napísať. Má tak trochu kamikadze postavu so svojimi nedostatkami, no ako aj v prípade ostatných postáv, aj ona si ich uvedomuje.

Postavy samy o sebe majú priestor robiť chyby a potom sa s nimi vysporadúvať po svojom. Niekto ich oľutuje a snaží sa zmeniť. 
No niekto, ako napríklad Madoc, je aj napriek svojim kladným vlastnostiam celkom sebec a jeho omyly sú mu zväčša ukradnuté. Pokiaľ teda nenarúšajú jeho ideu "väčšieho dobra".
Krutého princa (že ich je tam hneď niekoľko pacientov) síce do istej miery aj mrzia jeho chyby, no akýkoľvek spôsob nápravy vyústi v nepekné veci a pôsobí skôr dojmom slona v porceláne. 
Judina sestra naopak pôsobí akoby svoje zlé rozhodnutia považovala za oprávnené. Za čo mnohým pekne lezie na nervy. A takto by sa dalo pokračovať.
Ako väčšina, aj ja mám radšej také tie "šedé postavy". Ani dobré ani zlé. Viac dobré so zlými vlastnosťami alebo viac zlé s dobrými vlastnosťami. Nikto nie je nevinný a oni to dobre vedia.  A to sa mi na postavách v tejto knihe páči najviac, keďže férska sága ich núdzou netrpí.

Hlavná hrdinka je ambiciózna a túži sa stať rytierom Najvyššieho kráľovského dvora. Jej lojalita voči bratovi a snaha zabrániť aby aj jemu zničili detstvo tak ako jej, spojené s vlastnými ambíciami ju sprevádzajú po celý dej. Aj keď počiatočné hybné sily sú snaha dokázať, že napriek svojej smrteľnosti má miesto vo Férii. Ktorý po zlyhaní vystrieda túžba po pomste.
Koniec koncov je to pestrý charakter, ktorý sa snaží hýbať dejom a nečakať aby sa veci diali okolo nej. Verím, že vo svete ľudí by Jude bola slušnou detektívkou.
Miestami som z nej mala taký ten Milady vibe (Traja mušketieri).

V konečnom dôsledku niet dostatok slov, ktorými by som mohla patrične "fangirlovať" okolo tejto knihy. Už len aby vyšiel posledný diel série aj v slovenčine.

Komentáre

  1. Mňa trošku mrzelo, že sa vo väčšej časti nič takéh nedialo, ale potom prišiel naozaj yvdarený záver, ktorý ma chytil a veľmi zaujal. Plus páči sa mi vykreslenie celého sveta, Holly Black píše takýmto rozprávkovým štýlom pre starších a naozaj jej to sedí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To áno. Práve na ten štýl si aj mňa autorka namotala.

      Odstrániť

Zverejnenie komentára